Güney Azerbaycan ve İran Türk Kızılbaşlarının (Alevilerinin) Yaşadıkları Bölgeler
Araz ATA
ÖZET
Güney
Azerbaycan ve İran Türk Kızılbaşları (Alevileri) dediğimiz zaman,
birçok araştırılmamış tarihi, felsefi, kültürel, edebi ve ... konularla
birlikte tümden kapalı bir toplum, takiye’ye bürünmüş bir halk ile
karşılaşa biliyoruz. Araştırılmamış en önemli konulardan biride Kürt
Ehl-i Hak adı altında Türk Kızılbaşların (Alevilerin) veya yanlışlıkla
kullanılmakta olan Türk Ehl- i Hak’ların nüfus dağılımı ile ilgilidir.
Bu makalede kısaca bu konuya değinilecektir.
Anahtar Kelimeler: Güney Azerbaycan, İran Türkleri, Kızılbaş, Ehl-i Hak, Türk Ehl-i Hak’ı, Kürt Ehl-i Hak’ı, Nüfus
Giriş:
Güney
Azerbaycan, İran’nın kuzey batısında ve İran’da Azerbaycan Türklerin
büyük çoğunluğunun yaşadığı 170.000 - 220.000 km² yüz ölçümüne sahip
bir bölgedir. Bilindiği gibi kuzeyde Aras nehri, güneyde Hamse, doğuda
Gilan ve Hazar Denizi, batıda Türkiye ve Irak ile çevirilidir. Tebriz,
Erdebil, Hoy, Urmiye, Selmas, Maku, Marağa, Astara, Culfa, Merend,
Halhal, Eher ve Soğukbulak gibi şehir ve ilçeler bölgenin önemli
yerleşim merkezleridir. Ayrıca bu günkü İran coğrafiyasında, Horasan
Türkleri, Türkmen Türkleri, Kaşkay Türkleri, Songur Türkleri ve Halaç
Türkleri de yaşamaktadırlar. Bu Türk halkların nüfusu ile ilgili kesin
bir rakam bilinmemektedir. “İran’daki Türklerin nüfusu 25 milyon (Heyet
Sarrafi 1999:61), 33 milyon (Güldiken 1998:44), 20 milyon (Blega 1997),
25 milyon (Saray 1999: 261), 34 milyon (Çehregani 2002) olarak
birbirinden farklı şekilde verilmektedir.”
Bugün
İran’daki dini azınlıkların nüfus sayıları ile ilgili kesin rakamlar
açıklanmamıştır. Hele Güney Azerbaycan ve İran Türk Kızılbaşların nüfus
bilgileri, yaşadıkları bölge ve kutsal ocakları hakkında kesin bilgi ve
doküman mevcut değildir. Hâkim rejim (Fars rasizmi), Farsçı ve Şii
eksenli politikalarından dolayı hiçbir resmi kaynaklarında, vatandaşlık
hukuku altında yaşamakta olan Türk, Beluç, Arap gibi etniklerin nüfus
sayıları konusunda bilimsel rakamlar vermemektedir. Homojen bir millet
yaratma projesi adına her kes, Şii ve Fars kimliği kümesinde eritilmeye
çalışılarak mağdur duruma düşürülmektedir. Fakat Hıristiyan, Yahudi ve
Zerdüştiler İran yasalarına göre önemli dini azınlıklar sayılmakta ve
sadece bu kesimler, kendilerine özgü okulları, dini kitapları ve
mecliste temsilcileri bulunmaktadır.
Peki ya Kızılbaşlar
(Aleviler)?! İran’da Hıristiyan, Yahudi ve Zerdüşti kökenli
azınlıklardan daha fazla sayıda Kızılbaşlar (Aleviler), İran’ın anayasal
vatandaşı olarak alt veya üst kimlik diye kategorize edilirse bile, bu
ülkenin inanç ve etnik zenginliğinin neresinde yer almaktadırlar?
Türk Kızılbaşlar (Aleviler) nerelerde yaşıyorlar?
Biz
bu makalede Güney Azerbaycan ve İran Türk Kızılbaşların (Alevilerin)
yaşadıkları bölgeler ile ilgili bilgi sunmaya çalışacağız. Fakat
yukarıda belirttiğim nedenlerden dolayı kentler ve kasabalarda yaşamakta
olan Kızılbaşların (Alevilerin) nüfusu ile ilgili kesin rakamlar
elimizde olmadığı için tahmini bir rakamlarında yazılmasından
sakınacağız. Ancak genel olarak bir rakam söylenirse, aşağıda
belirleyeceğimiz kent ve kasabalarda toplam 2-3 milyon arasında Türk
Kızılbaş yaşamaktadırlar.
Türk Kızılbaşların (Alevilerin)
yaşadıkları yöreler ve bölgeler ile ilgili bazı yazarlar ve
araştırmacılarda genel bilgiler vermektedirler. Biz burada onlardan bazı
örnekler vermeden önce konu ile ilgili önemli bir bilgiyi de sizlere
paylaşmak niyetindeyiz. Bildiğiniz gibi Türk devletlerinin birçoğu,
özellikle Karakoyunlular, Safeviler, Avşarlar ve Kacarlar Türk Kızılbaş
göçebeler tarafından kurulmuştur. Bugün Türk Kızılbaşlar genel olarak
Kızılbaş, Şamlı, Karakoyunlu (Geregoyunlu) , Kırklar , Yediler ,
Sufular, Abdallar, Ateşbeyliler, Kardeşler, Şağılar, Sır-talibiler,
Nebiler, Karapapak ve ... (yanlışlıkla İranî Kürt ve Goran guruplarına
ait Goran ve Ehl-i Hak) adlanırlar. Artı Şahsevenler , Avşarlar, Beş
oymak (Hamse), Kaşkaylı, Kaçar, Bayat ve... gibi Türk soylu göçebelerde
bu inanca inanıyorlardı.
İran’nın ünlü tarihçi ve tasavvüf
araştırmacısı Dr. Zerrinkup kendi eserinde şöyle yazmıştır: “Sufilikten
söz açmışken, Ehl-i Hak ’tan de bahsetmemiz gerekmektedir. Bu cemaat
Loristan, Kürdistan, Azerbaycan ve hatta Hemadan, Tahran, Mazenderan,
Horasan ve Fars bölgelerinde az çok bulunmaktadırlar ve bazen
yanlışlıkla onlara Ali-üllah bile denilir.”
Yarsan araştırmacısı
M. A. Sultani ise kendi kitabında Ehl-i Hak hanedanlarını birer birer
araştırarak, satırlar arasında Şah İbrahimiler, Ateşbeyliler, Hamuşiler
gibi hanedanlara bağlı olanların yaşadıkları bölgeleri belirtmektedir.
Araştırmacı özellikle Ateşbeyli handedanının kurucusu Han Ateş’in babası
Şah Mehmet bey’in Horasan, Azerbaycan, Kürdistan ve Türkiye’de geniş
müritlerinin olduğunu ve bunların hepsi Han Ateş’in çatısı altında
toplandıklarını vurgulamaktadır. O hem de kitabında Şah Mehmet bey’in
diğer oğulları Han Elmas, Han Abdal ve Han Cemşid’in sıra ile İran’ın
Kirmanşah, Urmu (Orumiyeh) ve Horasan bölgelerinde faaliyet göstererek,
Han Ateş’i tebliğ ettiklerini de açıklamıştır.
Bu konuda Siyavuş
Delfani , Abdulla Hudabende , İsmail Kubadi ve... kendi eserlerinde
genel başlık olarak bilgiler vermişler.
Güney Azerbaycan ve İran’ın değişik yerlerinde yaşmamakta olan Kızılbaşların (Alevilerin) bölgeleri aşağıdaki gibidir:
Doğu Azerbaycan ili:
Doğu
Azerbaycan’ın merkezi olan Tebriz kentine bağlı birçok ilçe ve köylerde
değişik isimlerle Kızılbaşlar (Aleviler) yaşamaktadırlar. Bu ilde
yaşamakta olan Kızılbaşlara yanlışlıkla Goran veya Gören denilir.
Yapılan araştırmalara göre Kızılbaşlar Tebriz ve çevre ilçeleri
(Sofiyan, Gerus, Şişevan (Gogan tarafları), İlhıçı , Hamene, Acebşir ve
ona bağlı Şiraz, Kıpçak ve… köyleri), Karadağ bölgesi (Aşıklı, Süten,
Kara-koç, Taş-arası, Kalla, Mahmıdava, Güldür, Seferli, Kızıl-yolu,
Heyran, Sarı-dere, Çeri, Şırna, Vine, Mahmıd-kağı ve…), Miyana ve
çevresi (Ağça-kışlak, Balaş-kendi, Avşar ve…), Serap ve çevresi (Endis
köyleri ve…), Marağa ve çevresi (Nova, Kasım kendi ve…), Heşderi
(Heştrud) ve çevresi. Tebriz’de çoğunlukla Yediler ve Ateşbeyliler, az
sayıda Doğakulu (Davud-kulu), Yadigariler ve Hamuşiler yaşamaktadırlar.
Genelde cemevleri ise Tebriz’in Talagani mahallesinde ve özellikle
Gülzar sokağında her perşembe akşamlar yapılmaktadır. Kırklar ise
çoğunlukla Ilhıçıda yaşıyorlar.
Batı Azerbaycan ili:
Urmu
(Orumiyeh) ve çevresi: Urmu’da ise, üçü resmi olmak üzere, yirmi cem
evinin olduğunu belirtiyorlardı. (Hoy, Muhil, Salams, Kara-Ziyaddin,
Palanç, Reyhan-abad, Haci-pirlu, Geçler, Ozan, Merzlu, Güldani, Noli,
Topuz-abad, Rahim-abad, Nahçivan-tepe , Giclar ve…), Makı ve
Karakoyunlu köyleri (Sufu köyü, Nohur, Taza-kent, Kara-zemi, Aşağı ve
Yukarı Mergen, Şute, Aziz-abad, İsmail-kendi, Şerif-kendi, Arpalık,
Kız-kalesi, Baş-tebriz, Kerim-kendi ve…), Miyandaap (Koşaçay), Melikan
(Mel-kendi) ve Binap çevresi (Yarıcan, Kök-tepe, Yelgen-tepe,
Lelek-tepe, Tophane, Yarıcan-Halise ve Yarıcan-ulya köyleri, Üçtepe-kale
, Kaylavat, Taş-atan, Merduğ köyü, Kerece-band, Serkize, Deregez, Ağa
çeray, Karaltı ve…), Tikan tepe (Tikap) ve çevresi (Aşağı ve yukarı
Kotan köyleri, Avşar Yöreleri, Tarabad, Kazım-abad, Hoşmakam ve…)
Genelde
Batı ve Doğu Azerbaycanda hemde Erdebil bölgesinde Ateş beyliler, Şah
İbrahimiler, Kırklar ve az sayıdada Hamuşiler, Yadigariler ve heyasiler
bulunmaktadırlar.
Zencan (Zanjan) ili ve ilçeleri:
(Anguran
bölgesi, Abhar ve Zengan çevresinde ki birkaç köyde, Hodabende
ilçesinde, Zerzer köylerinin çoğunda, Dolcin ve Ağacari köyleirnde Sır
Talibiler yaşamaktadırlar.) Prof. İrene Melikoff’a göre Abhar
dolaylarında geniş bir alana yayılmış bulunuyorlar. Bunlara Sır- talibi,
yani sırrı arayanlar, adı verirler. Ayrıca Garapapak ya da Kızılbaş da
denmektedir. O hem de bu bölgenin daha iyi incelenmesi gerektiğini
düşünmektedir.
Genelde Zencan ilinde Ateşbeyliler, Şah İbrahimiler, Miriler, Sır Talibiler, Pir Rüstemiler ve ... bulunmaktadırlar.
Kazvin ili ve ilçeleri:
Kazvin kenti, Abeklu köyleri, Cerendek, Sulu-dere, Aşık-Hisar, Kara-kosalar, Karataş-kalesi, Siçanlu, Behz-avuç, Said-abad ve…
Kazvin
yöresinde, Alamut dağlarında, bu mezhebe mensup başka köyler de vardır.
Bunlar, dağlara dağınık olarak serpilmiş ve güç ulaşılabilen
köylerdirler.
Hamadan ili ve ilçeleri:
Hamadan
kenti, Keşin , Asad-abad ve güneybatı köyleri (Minderova ve
Veli-abad), Nahavent ve çevresi (Encire, Şatır-abad, Emir-abad,
Sultan-abad ve…), Melayir (Sultan abad, Ali murat kale ve…), Tuyserkan
(Golgol, Şehen-abad, Kündür ve…), “Avec ve Rezen bölgelerinin bir kısmı
ve Hamadan ile Zengan illeri arası az çok Kızılbaşlar (Aleviler)
dağınıktırlar. ”
Hamadan’da Türk aşiretlerinden olan Karagözlüler
(geregözlüler), Karakoyunlular, Avşarlar, Karapapaklar, Şahsevenler ve
Huda bendeliler Kızılbaşlığa (Aleviliğe) inanmaktadırlar.
Genelde Hamadan ilinde Ateşbeyliler, Şah İbrahimiler, Hamuşileri Yadigariler, Miriler, Pir Rüstemiler ve ... bulunmaktadırlar.
Horasan illeri ve ilçeleri:
11-13
yüz yılda Anadolu’ya gelen Hacı Bektaş Veli, Abdal Musa, Sarı Saltuk,
Baba İlyas ve ... birçok erenler Horasan ve Azerbaycan’ın değişik
yerlerinden gelmişler. Kızılbaşlar Meşed ve Çevresi, Dergez ve çevresi
(Derbendi jur ve...), Koçan ve diğer ilçelerde yaşamaktadırlar.
Aynı zamanda Tahran ilinde o cümleden Haştger, Rudhen, Siayh-bend,
Şehr-abad, Mehr-abad, Gülahek, Loran, İslam-abad, Savuç-bulak, Çitger,
Veramin ve çevresi, Abali, Karac ve Tahran’ın kendisinde birçok Kızılbaş
(Alevi) yaşamaktadırlar. Söz konusu bu Kızılbaşların (Alevilerin) coğu
işsizlik ve ekonomik nedenlerden dolayı köylerden ve Türk bölgelerinden
buralarda yerleşmektedirler.
Sonuç:
İran’da
Ehl-i Hak’lar Türkler, Kürtler ve Lorlar’dan oluşmaktadırlar. Kürt ve
Lor Ehl-i Hak’ların inançları ve ayinleri aynıdır. Nedeni ise bu iki
gurubun bir birleri ile kaynaşmaları ve karışmalarıdır. Bu yüzden genel
olarak bu iki guruba Kürt Ehl-i Hak’ları diye söylenilir. Ancak Türk
Ehl-i Hak’lar veya daha doğrusu Türk Kızılbaş’lar, Kürt Ehl-i Hak’larla
az çok farklıdırlar. Türk Kızılbaşlar başta Şah Hatayı olmak üzere
Safevilere derin saygı beslemektedirler ve genelde Azerbaycan’da,
Horasan’da ve İran’ın birçok bölgelerinde sakindirler. Onların bazıları
Kürt Ehl-i Hak hanedanlarına bağlıdırlar. Ancak Kırklar gibi bazı
guruplar ise Kürt Ehl-i Hak’larla bu konuda anlaşamamaktadırlar. Kürt
Ehl-i Hak’ları çatısı altında kamofile edilmeye çalışılan Türk
Kızılbaşların inanç ve kimlik sosyolojisi ve nüfus dağılımı ile ilgili
etkenlerin boyutlarının araştırılması gerekmektedir.
KAYNAKLAR
1. Afşari, Mehran Ehli-Hak, Çista dergisi, Dey 1370, Sayı 84, S 383-389
2. Alptekin,Turan, Prof. İrene Melikoff’un ardından, Demos yayınları.
3.
Ata, Araz ve Yediler, Taymaz, Koşaçay Türk kızılbaşlların trajedisi
(تراژدي قيزيلباشان تورك قوشاچاي), Mehdi Kasimzade’nin hapis anıları,
4. Caferoğlu, Ahmet, Türk Kavimleri, Enderun Kitabevi, İstanbul, 1988.
5. Delfani, Siyavuş, Müşeşeiyan tarihi, farsça, (تاریخ مشعشعیان،سیاوش دلفانی)
6. GÖKDAĞ, Dr. Bilgehan A. HEYET, M. Rıza, İran Türklerinde Kimlik Meselesi.
7. Hudabende, Abdulla, Ehli-Hak fırkasının tanıtımı, (شناخت فرقه اهل حق), Emirkebir yayınevi, Tahran.
8. Kubadi, İsmail, Ehl-i Hak firkası hakkında araştırma, 1.bölüm, Kealm–i-islam dergisi, yaz 1374 , sayı 14.
9. Melikoff, İrene, Uyur idik Uyardılar, Demos yayınevi, İstanbul.
10.
Muderresi Çardehi, Nureddin, Ehli-Hak kurucusu Sultan Sahak’ın
deyişlerine göre Tasavvuf sülalesi, (سلاسل تصوف از گفتارر سلطان اسحق
بنیانگزار اهل حق)Vahid dergisi, bahmen 1352, sayı 122.
11.
Sultani, Mohammed Ali, Kirmanşah’daki hakikat ve Ehli-Hak hanedanların
tarihi, (تاريخ خاندانهاي حقيقت و مشاهير متاخر اهل حق در كرمانشاه), M.A.
2005, Tahran.
12. Zerrinkup, A.H. Sufilik mirasının değeri, (زرینکوب، عبدالحسین، ارزش میراث صوفیه، ص 94).
Siteler:
13. http://alikaya.info/2011/07/iran’da-ehl-i-haklar-iran-alevileri/
14. http://darbandijhour.blogfa.com/post-27.aspx
15. http://hemedan-az.blogspot.com/2005/03/blog-post_13.html
16. http://www.mahshar.com/Iran_Information/iran/hamedan.asp.html
17. http://qirxlar.blogspot.com/2006_07_01_archive.html
1 Comments:
selam,
ben bir grup arkadaşlarla gelecek mayıs sonu İran'a uzun bir yolculuk yapacağız. İran'da ki Ehl-i Haq larla görüşmek istiyorum. bu konuda bana yardımcı olmanız mümkün mü?
efe_c2004@yahoo.de
Post a Comment
<< Home