Thursday, December 03, 2009

ویژه نامه ماهنامه بایرام برای «مولانا همتی انگوراني از شعراي علوي ترك»

http://bayrambayani84.blogfa.com/post-75.aspx



فیکیر شهیدی نین بلکه سی اولماز
گونش تک پارلایار لکه سی اولماز
مزارا سیغیشماز اؤلکه سی اولماز
عؤمورلر یاشارام سوراغیندا من ( بیانی)

ویژه نامه ماهنامه بایرام برای «مولانا همتی انگورانی» منتشر شد. این دفتر ۴۸ صفحه ای علاوه بر چندین مطلب جدید در بردارنده کلیه اطلاعاتی است که تا به حال در مطبوعات در مورد وی به چاپ رسیده است. مولانا همتی انگورانی از شعرای عارف عصر صفوی است که به زبانهای تورکی و فارسی و عربی شعر سروده است. دیوان خطی وی در تبریز نگهداری می شود. عمده غرلیات این شاعر عرفانی و به زبان ترکی آذربایجانی می باشد. سنگ قبر او در قصبه انگوران زنجان به سال ۱۳۷۳ ه ش توسط شاعر زنجانی رضا قاسمور کشف شد. گرد آوری این دفتر را هم عیسی قاسم پور ( افشار زنگانلی) بر عهده داشته است.

2 Comments:

Blogger Mehran Baharlı said...

بو كيتابين چاپ اولونماسينا چوخ سئوينديم. بو ايشده امه يي اولان هر كسه تشه ككور ائتمه ك گره كير. منيم بيلديييم قده ري ايله قيزيلباش اينجانجين قالينتيلاري بوگون زنگان اوستانيندا سيرطاليبي اولاراق بيلينيرله ر. منجه آرتيق بونلاري و گنه ل اولاراق بوتون هئتئرودوكس اون ايكي ايمامليلاري، دقيق اولمايان اهل-ي حاق كيمي آدلار و يا عاريف تكين موبهه م تانيملامالار يئرينه، عله وي (علوي) مذهه بينه باغلي اينسانلار اولاراق آدلانديرساق داها دوزگون اولار. سالام و سايقيلاريملا

10:19 PM  
Blogger Sherko said...

دوست گرامی سلام. مذهب علوی که‌ در اصل نام کردی آن یارسان است، یک مذهب نژادی و ویژه‌ کردهای گوران کرمانشاه است. در زمان صفویها که‌ جنگ مذهبی شیعه‌ و سنی مابین کردها و ترکهای سنی از یک طرف و ترکهای تازه‌ شیعه‌ شده‌، فارسها و کردهای شیعه‌ کرمانشاه از سوی دیگر آغاز شده‌ بود، طوایفی از کردهای گوران اهل حق را برای جنگ با ترکان عثمانی به‌ تبریز و میاندواب آوردند که‌ بعدها به‌ مرور زمان زبانشان به‌ ترکی تغییر یافته‌ اما هنوز اصول دینی و نام گوران را بر خود دارند و مانند کردهای کرمانشاه سبیل گذاشته‌ و پهلوان صفتند.
اما دیگر خود را کرد ندانسته‌ و ترک شده‌ اند.
این یک حقیقت تاریخی است که‌ متاسفانه‌ کمند کسانی که‌ از این حقیقت باخبرند.
یا حق

9:24 AM  

Post a Comment

<< Home