Saturday, April 05, 2008

زندانیان اهل حق در زندان اورمیه دست به اعتصاب غذا زده اند



زندانیان اهل حق در زندان اورمیه دست به اعتصاب غذا زده اند

گزارشی از وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی در آذربایجان

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
شنبه ۱۷ فروردين ۱٣٨۷ - ۵ آوريل ۲۰۰٨

چهار تن از پیروان مسلک اهل حق (علوی) که در آذربایجان علی الهی و گوران نامیده می شوند٬ در زندان مرکزی ارومیه در وضعیت بسیار نامناسبی به سر می برند. آنها از تاریخ یازده فرودین ماه دست به اعتصاب غذا زده اند. این چهار تن به همراه هادی حمیدی شفیق از ۱۴ فروردین به سلول انفرادی در قرنطینه زندان اورمیه منتقل شدند. لاذم بذکر است این بار دوم است که هادی حمیدی به جرم دفاع از حقوق سایر زندانیان به انفرادی فرستاده می شود .


سهندعلی محمدی (فرزند محمد)٬ بخشعلی محمدی (فرزند محمد)٬ عباداله قاسمزاده (فرزند قباد) و مهدی قاسمزاده (فرزند قباد) از پیروان فرقه آتش بیگی و از اهالی روستای "اوچ تپه" (قوشاچای - میاندوآب) هستند. افراد مذکور در پی درگیریهای مسلحانه مهرماه ۱۳۸۳ بین نیروی انتظامی و جمعی از پیروان این فرقه درمیاندوآب دستگیر شده و همه آنها بعد از محاکمه٬ محکوم به اعدام شدند. اواخر سال ۱۳۸۲عده ای از ساکنین اهل حق روستای اوچ تپه٬ که اقدام به انتشار مطالبی در مورد فشارها و تبعیضهای وارده بر خود نمودند٬ تحت تعقیب ارگانهای امنیتی قرار گرفتند. انتشار این مطالب در پی آزار و اذیت بسیار شدید و رفتار غیر انسانی با یک سرباز اهل حق به نام حسین محمدی توسط فرماندهان آموزشگاه انتظامی "امام سجاد" ارومیه صورت گرفت. یکی از فرماندهان این پادگان از سربازان دیگر خواسته بود٬ که حسین ۱۹ ساله را اذیت کنند. او همچنین با مطرح کردن سخنان شنیع و غیر واقع در مورد زندگی و ارتباطات علویها٬ این سرباز را تحقیر کرده و او را در معرض فشارهای غیر قابل تحمل روانی قرار داده بود. پنج تن از امضا کنندگان نوشته منتشر شده ازجمله سیفعلی شیری٬ سلطانعلی و حسین محمدی (فرزند سلطانعلی)بهار ۱۳۸۳ چندین ماه در بازداشتگاه اطلاعات اورمیه زندانی شدند.

علیرضا جوانبخت قولونجو٬ سخنگوی کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان٬ آسمک٬ در اردیبهشت ۱۳۸۳ به هنگام حبس در بازداشتگاه اداره اطلاعات در شهرچای ارومیه٬ شرح ما وقع را از زبان حسین محمدی و سیفعلی شیری شنیده است. سیفعلی شیری همچنین در صحبتهای خود به رفتار مأمورین اطلاعات با او در حین بازجویی که همراه با شکنجه و توهین های شدید به خانواده اش بوده٬ اشاره می کرده است. سخنگوی آسمک همچنین شاهد رفتار زشت نگهبانان زندان ـ که از طرف بازجویان تحریک می شدند ـ با این زندانی اهل حق بوده است.

بعد از آزادی موقت این زندانیها و به دنبال انتشار کتابچه ای در مورد عقاید اهل حق که توسط سلطانعلی محمدی نوشته شده بود٬ فشارهای وارده بر آنها بیشتر شده و موجب درگیریهایی بین نیروی انتظامی و اعضای فرقه گشته بود. شش تن از اعضای این فرقه از جمله سیفعلی شیری و سلطانعلی محمدی توسط عوامل نیروی انتظامی جان خود را از دست داده بودند.
مهدی قاسمزاده در حالی که زخم عمیقی داشت٬ دستگیر شده و سهندعلی محمدی٬ بخشعلی محمدی و عباداله قاسمزاده بعد از درگیریها خود را به مسئولین قضایی کشور معرفی کردند. به گفته این سه نفر دلیل تسلیم شدنشان٬ تعهدات دولت مبنی بر آزادی آنها پس از بازجوئیهای لازم و همچنین حفظ صلح و آرامش منطقه بوده است.

محکومیت دو دانشجوی دانشگاه تبریز به حبس

بنا به گزارش رسیده حسین یوسفی و غفور حبیب پور دو دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تبریز از طرف شعبه دو دادگاه انقلاب تبریز بریاست قاضی حملر محاکمه و با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی، به شش ماه زندان محکوم شده اند.این دو دانشجوی هویت طلب روز یک خرداد سال گذشته و در جریان تظاهرات به مناسبت سالگرد اعتراضات ۱۳۸۵آذربایجان دستگیر و پس از تحمل چند هفته حبس با قرار وثیقه آزاد شده بودند.آنها بعد از آزادی اعلام داشته بودند که ماموران اطلاعاتی با اعمال شکنجه های چند روزه آنها را تحت فشارهای روحی و جسمی قرار داده بود.لازم به ذکر است بازداشت و تفتیش منزل آقای حسین یوسفی توسط ماموران اطلاعاتی همراه با خشونت بوده و در اثر فشار عصبی که بر مادر وی وارد می شود او دچار سکته مغزی شده و بعد از ۴۰ روز ماندن در کما فوت می کنند.

عباس لسانی به اعتصاب غذای خود پایان داد

عباس لسانی، فعال مدنی و زندانی سیاسی آذربایجانی، که در پی تبعید غیر قانونی اش از زندان اهر به زندان یزد دست به اعتصاب غذا زده بود پس ازدریافت صدها نامه از طرف فعالان حرکت ملی آذربایجان و درخواست از او برای شکستن اعتصاب غذا بعد از تحمل ۱۵ روز گرسنگی به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

گروههای مدافع حقوق بشر و آذربایجانیهای مقیم شهرهای لندن ، کلن ، استکهلم ، آنکارا و ... با برگزاری تجمعات اعتراضی خواستار آزادی لسانی و سایر زندانیان سیاسی و عقیدتی شده اند. همچنین سازمان عفو بین الملل نیز با صدور بیانیه ای نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت آقای لسانی اعلام نموده است. همسر و فرزندان آقای لسانی پس از طی چند صد کیلومتر راه و پس از ساعتها انتظار اجازه یافته اند تنها ۱۵ دقیقه با وی ملاقات نمایند که ملاقات در حضور دو مامور امنیتی انجام شده است. همچنین مامورین اداره اطلاعات اردبیل با تماسهای تلفنی خانم لسانی را تهدید نموده اند که در صورت اعلام وضعیت همسرشان او را بازداشت خواهند کرد. مامورین وزارت اطلاعات تهدیدها و فشارها را بر پدر و برادرخانم آقای لسانی شدت بخشیده اند . هدف از این فشارها و تهدیدات ممانعت از انتشار اخبار وضعیت غیر انسانی که در اثر تبعید و شکنجه های که بر آقای لسانی در زندان یزد رواداشته شده است می باشد. آقای لسانی روز ۱۹ فروردین ماه جاری به شعبه ۱۱٣ دادگاه انقلاب تبریز فرا خوانده شده است. قرار است که او بدلیل حضور بر مزار سرداران ملی باقرخان وستار خان در سال ۱٣٨۴ مورد محاکمه قرار گیرد.یکی از شیوهای معمول وزارت اطلاعات پرونده سازیهای متعدد علیه زندانیان سیاسی است وزارت اطلاعات حتی زندانیان سیاسی که در زندان بسر می برند برای آنها پرونده سازی می کند.

بیانیه عفو بین الملل در مورد آزادی رضا داغستانی

فعال حقوق بشر آذربایجانی، ۱۹ مارس به قید وثیقه ۴۰ میلیون تومانی آزاد شده است.فعال حقوق آذربایجانی رضا داغستانی در ۲۱ ماه فوریه ۲۰۰٨ در خانه خود در شهر اورومیه دستگیر شد. خانه وی مورد جستجو قرار گرفت و کامپیوتر وی، سی دی ها، مدارک و کتاب های وی همراه بانسخ چاپی نشریات وی ضبط گردید.

رضا داغستانی سردبیر نشریه دانشجوئی "چنلی بئل" که به دو زبان ترکی آذربایجانی و فارسی منتشر میشد، بوده و همچنین برای چندین نشریه دیگر مطلب مینوشته است. فعالیت های دیگر وی شامل راه انداختن یک سری کلاس های ترکی آذربایجانی در شهر نقده و ایجاد گروه هائی برای سازمان دهی تظاهرات مسالمت آمیز در استان آذربایجان غربی در رابطه با روز جهانی مادری در ۲۱ فوریه بوده است.

وی عضو کمیته گروه انتخاباتی موسوم به اورمو آذربایجان سسی، بود که فعالانه چندین داوطلب کاندیدای مجلس از اورومیه را حمایت میکرد. داوطلبانی که صلاحیت آنها برای شرکت در رقابتهای انتخابات نمایندگی مجلس که در ۱۴ مارس برگزار میشود مردود گردید.اورمو آذربایجان سسی بیانیه ای منتشر کرد که حاوی اعتراض به " رد صلاحیت نا عادلانه و غیر دموکراتیک کاندیدا های خود" بود. عفو بین الملل اعتقاد دارد که دستگیری وی در ارتباط با برخی و یا همه این فعالیت های مسالمت آمیز میباشد.

آزادی چهار فعال حر کت ملی آذربایجان در اردبیل

بنا به گزارشات رسیده چهار تن از فعالین حرکت ملی آذربایجان در اردبیل بنامهای رحیم گلابی٬ جعفر تقوی٬ جعفر موذن و توحید... که روز ۲۰ اسفند ۸۶ توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به بازداشتگاه اطلاعات منتقل شده بودند هر کدام به قید وثیقه ۱۰ میلیون تومانی آزاد شده اند.همچنین بر اساس تازه ترین اخباری که از زندان اردبیل به دستمان رسیده حاکی از آن است که عسگر اکبرزاده زندانی سیاسی و دانشجویی هویت طلب آذربایجانی که از روز ۲۳ اسفند از زندان اردبیل به یکی از بازداشتگاههای وزارت اطلاعات این شهر منتقل گشته بود به زندان اردبیل بازگردانده شده است.طبق گزارشها آقای اکبرزاده در مدت زمانی که در بازداشتگاههای اداره اطلاعات بوده در معرض شکنجه های مختلف فیزیکی و روحی بوده است.

پنج‌شنبه ۱۵ فروردین ۱٣٨۷ - ٣ آوریل ۲۰۰٨

کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان - آسمک
http://www.asmek.org/2008/04/blog-post.htm

0 Comments:

Post a Comment

<< Home